Budování nového webu založeného na WordPressu

WordPress je jeden z nejoblíbenějších open-source redakčních systémů, protože a také proto obsahuje velké množství nápaditých doplňků. Během letošního roku chceme také web farnostkyje přestěhovat ze zastaralého quick.cms na tento systém. Tenhle článek je určen hlavně pro technicky orientované čtenáře a redaktory.

K tomu zbývá zejména:

  1. Přesunout obsah ze starého systému – téměř hotovo, zbývají akorát soubory v příloze a prý nefungují některé fotogalerie
  2. Vyladit layout stránky a styly, aby co nejvíce připomínaly původní web (který mohl lahodit něčím očím, resp. nikdo si na to nestěžoval) – prakticky hotovo
  3. Doprogramovat nebo nakonfigurovat funkcionalitu alespoň v rozsahu původního webu – toto se týká zejména domovské stránky, pro kterou jsem vyvinul celou řadu portletů. – hotovo
  4. Zasvětit staré i nové redaktory do technických zákoutí nové obsluhy. – tady jsme teprve na začátku

Tento příspěvek chci využít také jako pracovní stránku, kam si budu ukládat průběžné informace o stavu prací a také některé technické informace, o které se chci podělit s případnými spolutvůrci.

Pokud by mi někdo znalý wordpressu/html/php/mysql/css chtěl pomoct, budu neskonale šťastný a celé dílo bude dříve hotové.

Jak bude nový web uspořádán:

Rubriky

Ve wordpressu využijeme funkcionalitu rubrik. Oproti quick.cms máme možnost každý příspěvek zahrnout do více než jedné rubriky. V quick.cms jsem vždy řešil dilema, kam nový příspěvek zařadit – zda ro rubriky podle formy obsahu (textový článek/fotky/videoreportáž/odkaz pryč) anebo podle toho, o čem pojednává. Tady máme možnost přiřadit oba rozměry – jak formu komunikace, tak obsah (farní společenství, místa ve farnosti, duchovní témata, život v církvi a ve společnosti). Pokusil jsem se většinu článků z quick.cms do těchto nových rubrik rozstrkat.

Zbývá:

  • Ještě jich pár není zařazeno a nutno dorovnat,
  • případně ještě nové rubriky doladit a každé přiřadit nějaký odstavec o čem pojednává

Kontejner (rámec všech stránek)

Původní kontejner obsahoval:

  • svislé menu tříděné podle obsahových rubrik (to už tam je),
  • vodorovné menu podle forem komunikace (nutno vyrobit)
  • bannery pod svislým menu – zatím velmi neohrabané, hodil by se plugin
  • úvodní stránku posledního Natanaela – hotovo
  • Kdyby to neklaplo, použijeme plugin PDF Thumbnail, který umí přidat shortcode s odkazem na soubor – ten by bylo potřeba vždy po přidání nového čísla změnit, jako jsem to dělal v quick.cms

Úvodní stránka

Tzv. Novinky na farnim webu zlikvidujeme, ale musíme se pobavit s P. Walczykem, jak technicky zpřístupníme ohlášky trvalejšího charakteru – asi bych na to udělal portlet s obsahem stránky “Důležité informace” – na to už máme vlastní Widget.

Ohlášky byly v quick.cms na jedno použití. Vadilo mi, že den před důležitým svátkem (pokud padal na neděli) už tam byly ohlášky na příští týden a obsah těch starých už byl nadobro smazaný. Ve WP bude každá ohláška mít samostatný článek v rubrice Ohlášky, takže je půjde dohledat a na archiv ohlášek (rubrika) bude odkaz z horizontálního menu.

Pod ohláškami jsou nadpisy a excerpty nejnovějších článků (nutno dodefinovat podle čeho určíme nenjnovější články), graficky to není moc pěkné, v Quick.Cms to vypadalo mnohem líp. A pak je potřeba, aby v tom nebyly články z rubriky Ohlášky, poněvaž jinak by tam mimo ohlášek prakticky nic nebylo (což lze poněkud složitěji řešit i tím, že konečně začneme trochu publikovat, třeba v tomto smyslu zafunguje nová pastorační rada)

Články

Ve WP je víc možností, jak technicky realizovat jednotlivé prvky článku (excerpt, náhledová fotografie apod.).

  • Chtělo by to přesně popsat pravidla, kterými se budou řídit jednotliví redaktoři, aby to a/ nebylo složité b/ vypadalo jednotně.
  • Aktivizovat víc redaktorů!

V quick.cms jsme měli šablony článků (galerie, farní televize apod.) – musíme vymyslet jak to budeme dělat tady:

  • Galerie budou úplně normální článek a v něm odkaz na příslušnou galerii. Nutno promyslet, jestli chceme zůstat u Porty (velmi pěkná flashové prezentace, která fotka nahrává na pozadí a zobrazení je díky tomu plynulé i na pomalejších připojeních), anebo přejít např. na picasu (ušetříme tím cenný prostor u providera)
  • Video necháme na youtubu, pro tento účel jsem nainstaloval plugin youtube, kam stačí do dokumentu pastnout link a plugin se sám postará o zobrazení – velmi šikovné.
  • Asi budeme časem potřebovat něco na čtení z bible, to byla další šablona, která měla vlastní kód – toto bude potřeba udělat asi celé úplně od začátku. Použili jsme to na Korinťany a Galaťany na pokračování, ale nevím jestli to někdo četl (mohli bychom zkusit nějak měřit návštěvnost této stránky, to mi bude muset někdo poradit jak na to).

Diskuze

Jaká budou pravidla kdy diskuzi pod článkem zobrazit/nezobrazit – zatím neřešeno

Integrace na phpbb (nebo phpbb úplně zrušíme? už tam nikdo nic nenapsal asi 2 roky)

Registrace uživatelů

Umožníme? Co tím užitavelé získají?

Newsletter

vyřešeno pomocí pluginu mailpress, akorát

  • zatím nelze nastavit, aby čtenáři bez jakýchkoli změn nastavení odebírali všechno, vždy musí přidávat. To třeba dořešit. Mailem taky nechodí celý článek, jen úvodník.
  • nutno domluvit organizaci rozesílání Natanaela a pozvánek.

Pozvánky

zatím udělané postaru, trochu neohrabané:

  • přepnout na Events manager, avšak ponechat zobrazení na hlavní stránce stejné s tím původním
  • zajistit automatickou propagaci pozvánek do měsíčního newsletteru

Komentáře nejsou povoleny.